یکی از داروهای دیابت نوع 2 به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری کلیوی را کاهش می دهد

15آوریل 2019- تحقیقات نشان می دهد که کاناگلیفلوزین داروی دیابت، به طور قابل توجهی خطر نارسایی کلیوی و مشکلات قلبی عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2  کاهش می دهد .کاناگلیفلوزین، یک مهار کننده SGLT2 است که با نام Invokana به بازار عرضه می شود و با دفع قند اضافه از کلیه ها به ادرار، به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

در این مطالعه ی بین المللی جدید، این دارو خطر ابتلا به بیماری کلیوی مرحله ی پایانی(end-stage kidney disease) را تا 32٪ کاهش داد. همچنین احتمال مرگ بر اثر بیماریهای کلیوی را 34 درصد کاهش داده و همچنین در میان هر 1000 نفر، باعث کاهش 22 مورد پذیرش بخش اورژانس بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی و 25 رویداد کمتر از جمله مرگ و میر به دلیل حوادث قلبی عروقی، حمله ی قلبی یا سکته مغزی گردید.

این مطالعه شامل نظارت بر 4،401 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی از 34 کشور بود. این افراد به دو گروه تقسیم شدند: به یک گروه دارو و به گروه دوم دارونما داده شد و این افراد از ماه مارس 2014 تا مه سال 2017 ، سه بار مورد بررسی صورت گرفتند.

مطالعات پیشین بر روی این دارو قبلا نشان داده بود که احتمال قطع عضو اندام تحتانی به عنوان یک عارضه جانبی از این دارو افزایش می یابد، اما این تحقیق جدید نشان داد که هیچ گونه افزایش خطری در این مورد وجود ندارد. علاوه بر این، میزان شکستگی استخوان نیز بین دو گروه مشابه بود.

با این وجود، خطر ابتلا کتواسیدوز دیابتی(DKA)، که از عوارض کوتاه مدت خطرناک دیابت است و ممکن است در صورت عدم درمان سریع فاجعه بار باشد، در میان مصرف کنندگان کاناگلیفلوزین بیشتر بود.

محدودیت های این مطالعه شامل عدم مطالعه ی افراد مبتلا به بیماری پیشرفته ی کلیوی و همچنین افراد مبتلا به بیماری کلیوی غیرمرتبط با دیابت نوع 2 بود.

نتایج این تحقیق در مجله پزشکی نیوانگلند(New England Journal of Medicine) منتشر شده است.

خلاصه ی این مقاله دیروز در سایت دیابت طبرستان برای محققان منتشر شده بود

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/apr/type-2-diabetes-drug-significantly-lowers-kidney-disease-risk,-says-study-90801689.html